نذورات مردمی استان همدان

اهدا۴۰۰گرم شمش طلا ودوقطعه فرش دستباف

عشق و ارادت به اهل‌ بیت(ع) حد و مرز نمی‌شناسد و در این میان عاشقان ثارالله(ع) سال‌هاست که با نذورات و کمک‌های خود سهمی را در بازسازی و توسعه فضاهای زیارتی و مذهبی اماکن مقدسه در کربلای معلی، نجف اشرف سامرا و کاظمین ایفا می‌کنند.

نذورات هر چه باشد فرقی نمی‌کند مهم عشق و ارادتی است که عاشقان حسین(ع) در این راه عاشقانه می‌بخشند تا سهمی از عشق و ارادت خود را به خاندان اهل‌ بیت(ع) ادا کرده باشند.

در این میان مردم دیار دارالمؤمنین همدان نیز از قافله عاشقان حسین(ع) جا نمانده و با کمک‌ها و نذورات خود در قالب وجوه نقدی، طلا و جواهرات، فرش‌های دستباف و… در توسعه و بازسازی فضاهای عمرانی و زیارتی اماکن مقدسه در کربلای معلی، نجف اشرف و سامرا و کاظمین همواره پیشگاه و پیشرو بوده‌‌اند.

محمدعلی بادامی، رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به فعالیت‌های این ستاد، اظهار کرد: توسعه حرم امام علی(ع) به میزان ۲۲۰ هزار مترمربع، یکی از پروژ‌ه‌های در حال انجام است که از سال ۹۲ آغاز شده و قرار است تا عید سعید غدیر سال‌ جاری به بهره‌برداری برسد.

محمدعلی بادامی رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان همدان

وی با بیان اینکه مردم مؤمن و نیکوکار همدان در این پروژه که در جهان اسلام بی‌نظیر است سهم عمده‌ای داشته‌اند، افزود: ساخت صحن حضرت زهرا(س) در ضلع جنوبی حرم امام علی(ع) که حدود ۶۰ درصد فضای زیارتی و مابقی نیز شامل قسمت‌های مختلف کتابخانه‌ با بالغ بر یک میلیون جلد کتاب، بخش خدام، بخش زیارتی و… است.

بادامی با بیان اینکه سهم همدانی‌ها در این پروژه تا پایان سال گذشته بیش از سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده است، گفت: این سند افتخاری برای مردم همدان است.

توسعه و بازسازی حرم تعطیلات ندارد

وی با بیان اینکه طرح‌های بازسازی و توسعه حرم‌ها در هیچ شرایطی تعطیل نمی‌شوند، ادامه داد: این طرح‌ها با سرعت قابل‌ قبول به‌صورت منظم و مستمر تداوم دارند و تا قبل از طی یک دهه گذشته و تا قبل از کرونا تعداد زیادی نیروی مهارتی از جمله مهندس، کارگر، معمار، سنگ‌کار، سفت‌کار، گچ‌کار، تأسیساتی، برق‌کار و… از همدان به کربلا اعزام شده که در ساخت حرم‌ها و پروژه‌ها به‌صورت رایگان مشارکت داشته‌اند. در سنگ‌فرش حرم حضرت زهرا(س) نیروهای توانمندی از یک اکیپ ۱۵ نفره حتی در ایام کرونا نیز در آنجا حضور داشته و فعالیت می‌کردند.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات همدان بیان کرد: از سال ۹۴ نیز طرح توسعه حرم امام حسین(ع) با متراژ ۱۶۰ هزار مترمربع در ضلع جنوب‌غربی حرم به سمت قبله‌گاه در حال انجام است. این پروژه عظیم نیز دارای بخش‌های مختلف است.

وی مشارکت در اجرای طرح‌های توسعه اماکن مقدسه و زیارتی را نوعی صدقه جاری برشمرد و گفت: علی‌رغم مشکلات در دوران کرونا و مشکلات معیشتی مردم خوشبختانه پروژه‌ها در عراق تعطیل نشد.

بازسازی عتبات

پویش نذر حرم‌های مطهر فقط با ۷ هزار و ۵۰۰ تومان

بادامی توضیح داد: از ابتدای شیوع کرونا طرحی با عنوان پویش نذر حرم‌های مطهر راه‌اندازی شد که سرانه هر فرد برای شرکت در این پویش پنج هزار تومان برای کمک‌ها به حرم بود که امسال این رقم هفت هزار و ۵۰۰ تومان است و در واقع این پویش یک فرصت معنوی و باقیات و صالحات برای افراد شرکت‌کننده است که با این مبلغ ناچیز می‌توانند در اجر معنوی و ثواب ساخت و توسعه فضاهای زیارتی این اماکن مقدسه سهیم باشند.

رشد کمک‌های مردمی همدان در سال گذشته

وی اظهار کرد: در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد کمک‌های مردمی در عتبات عالیات ۵۷ درصد بیشتر بود. در سال ۹۹ مبلغ کمک‌های مردمی دو میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان بود که این رقم در سال گذشته به سه میلیارد و یکصد میلیون تومان رسید و پیش‌بینی می‌شود این رقم امسال به چهار میلیارد تومان برسد.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات همدان افزود: از این میزان حدود یک کیلو و ۵۰ گرم طلا از سوی بانوان خیر و نیکوکار بود که ارزش ریالی آن بیش از یک میلیارد تومان بوده است.

بازسازی عتبات

کمک ۶۰۰ میلیون تومانی پدر شهید ترکمانی

بادامی در ادامه از کمک ۶۰۰ میلیون تومانی یکی از خیران همدانی در توسعه و بازسازی عتبات عالیات و صحن عقیله بنی‌هاشم در روزهای گذشته در فروردین‌ماه خبر داد و تصریح کرد: حاج مصطفی ترکمانی، پدر شهید جاویدالاثر شهید ترکمانی است که خود نیز از جانبازان ۷۰ درصد دوران دفاع مقدس است، مقدار ۴۰۰ گرم طلا و دو قطعه فرش دستباف را به ارزش ریالی بیش از ۶۰۰ میلیون تومان به این امر اختصاص داده است.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان همدان به اجرای طرح معراج ترفیع گنبد مطهر امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: در این طرح نیز همدانی‌ها مشارکتی بی‌نظیر داشتند که سهم هر استان مشخص شد و استان همدان در این طرح با عنوان «خشت‌های آسمانی» که هر کدام به مبلغ سه میلیون تومان ارزش دارد، شرکت کردند و همدانی‌ها دو هزار و ۳۵۰ خشت را در این مجموعه به خود اختصاص دادند و در صورتی که مجوز بدهند با توجه به متقاضیان بالایی که برای این طرح داریم باز هم می‌توانیم این تعداد را به دو هزار و ۵۰۰ برسانیم.

بادامی در ادامه با بیان اینکه پروژه عظیم صحن عقیله بنی‌هاشم نیز قرار است ساخته شد، گفت: برای این طرح نیز استان همدان پیشگام است و پیش‌بینی ما جمع‌آوری حداقل یک و نیم کیلوگرم طلا بود که خوشبختانه با مساعدت پدر شهید ترکمانه ۴۰۰ گرم آن محقق شد. فاز اول صحن عقیله بنی‌هاشم به اتمام رسیده و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده این طرح به بهره‌برداری برسد.

راه‌اندازی ۵ کارگاه جهادی بافت فرش

رئیس ستاد توسعه و بازسازی ستاد عتبات عالیات همدان در ادامه به همکاری بانوان بافنده فرش برای حرم اشاره کرد و افزود: در این زمینه پنج کارگاه در شهرهای همدان، بهار، مهاجران و لالجین فعال است که مواد اولیه این فرش‌ها از نذورات مردمی و کمک‌های مردمی تأمین و بانوان بافنده به‌صورت جهادی این فرش‌ها را می‌بافند که بعد از فروش مبالغ آن برای توسعه و فضاهای حرم از سوی ستاد عتبات عالیات همدان هزینه می‌شود.

کارگاه فرش بافی بازسازی عتبات

کمک ۵ میلیارد تومانی موکب‌ها در طول ایام کرونا

وی  گفت: با توجه به راه‌اندازی موکب‌های استان تا قبل از کرونا در عراق و تعطیلی موکب‌ها در ایام کرونایی مبلغ پنج میلیارد تومان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون از سوی ۱۸ موکب استان در قالب مواسات مؤمنانه و پویش شهید سلیمانی به نیازمندان و محرومان خدمات و بسته‌های معیشتی ارائه شد.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *